Demontaż pompy wtryskowej CAT 3054 3056 Perkins
Dotyczy silników Perkins 1004 oraz starszych (4.236).
1. Z układu spuszczam płyn chłodzący, demontuję osłony silnika, osłony chłodnicy i wszystko inne co przeszkadza w dostępie do pompy wody i pompy wtryskowej.
2. Demontuję przewody wtryskiwaczy i przewody zasilania pompy paliwem oraz przelewu, przewód korektora ciśnieniowego (jeśli jest korektor), elektryczne przewody zaworu odcinającego i układu wspomagania rozruchu zimnego silnika (jeśli jest) potem cięgno/linkę gazu, w silnikach CAT warto zdemontować filtr paliwa i separator odmy (jeśli jest).
3. Demontuję pompę wody i spuszczam olej z silnika zostawiając otwarty korek spustowy bo na pewno płyn chłodzący wycieknie do rozrządu i miski olejowej (wymieniam przy okazji filtr oleju silnika).
Teraz mamy do wyboru następujące opcje:
- Po zdjęciu pompy wody widzimy koło zębate pompy wtryskowej,
- lub za pompą wody znajdujemy pokrywę dostępową (w tym przypadku demontaż pompy wody nie jest konieczny ale znacznie ułatwia dostęp i operowanie narzędziami przy demontażu koła pompy).
Koło pompy wtryskowej może być zamontowane na 2 sposoby:
Procedura 1 - widzimy centralną nakrętkę na klucz 22 i lite, jednorodne koło z otworami na ściągacz:
odkręcamy centralną nakrętkę, zakładamy ściągacz i luzujemy koło z wałka stożkowego tak aby nie przestawić zębów koła względem rozrządu, odkręcamy trzy nakrętki na kołnierzu pompy wtryskowej (klucz 13mm) mocujące pompę do obudowy rozrządu uprzednio zaznaczywszy jej położenie względem obudowy (powinien być fabryczny znak), delikatnie wysuwamy pompę do tyłu, uważamy by nie zgubić klina który ustala położenie koła względem wałka pompy, ten typ pompy posiada otwory w kołnierzu - "fasolki" umożliwiające regulację kąta wtrysku wzgl rozrządu...
Procedura 2 - widzimy centralną nakrętkę na klucz 22, a wokół niej 4 śruby + jeden dziwny otwór i koło zębate z otworami na ściągacz:
Nie dotykamy centralnej śruby, odkręcamy 4 śruby najczęściej na klucz 10mm ale bywają 5kątne torxy z bolcem więc warto najpierw sprawdzić co tam jest i uzbroić się w odpowiednie narzędzie, po poluzowaniu koła zębatego z piasty pompy (powinno ruszyć pod ręką bez ściągacza) odkręcamy 3 nakrętki w kołnierzu pompy (klucz 13mm) i delikatnie wysuwamy pompę do tyłu przytrzymując koło zębate w rozrządzie, w tym rozwiązaniu "fasolki" są w kole pompy pod tymi 4ma śrubami i tutaj reguluje się kąt wtrysku (pompa wody musi być zdemontowana)
Powyższe procedury dotyczą pomp Stanadyne (proc. 1,2), Cav/Lucas (proc. 1), Delphi/Lucas (proc. 2).
W starszych silnikach pompa wody nie zakrywa koła pompy wtryskowej, wtedy występuje procedura 1. Przy procedurze 2 pompa wody musi być zdemontowana, są silniki przejściowe gdzie występuje procedura 1 ale pompa wody zakrywa koło więc też musi zostać zdemontowana.
W każdym przypadku procedury 1 w innych aplikacjach niż CAT, JCB (te znam) należy się upewnić, że pod litym kołem jest klin lub bolec ustalający, występowanie na wałku miejsca na klin nie zawsze potwierdza że tam fabrycznie był.
Niestety w takim przypadku po zdemontowaniu koła jesteśmy w ciemnej... lesie bo nie mając zablokowanej pompy nie mamy ustawionego GZP... jest to rzadki przypadek, niemniej przestrzegam... gdy na pompie znajdziemy coś przypominającego śrubę blokady wałka pompy to trzeba się poradzić fachowca. Maszyny CAT i JCB stosują się do opisanych procedur tego jestem pewien, w dużym stopniu mam też zaufanie do Terex'a (w tym kruszarek), Manitou, Fermec, Zeppelin, Sennebogen i wielu innych ale zawsze pozostaje "ale"...
W przypadku procedury 1 oraz 2 jakiekolwiek zabiegi związane z blokowaniem silnika, pompy czy ustawianiem rozrządu na znaki są zbędne ! Koło zębate pompy też trudno przestawić względem rozrządu gdyż opadając blokuje się o obudowę, jest to możliwe ale trzeba się mocno postarać podnosząc koło wysoko w obudowie co trudno zrobić przypadkiem, co potwierdza jak odporne na głupotę były te silniki... z nowszymi konstrukcjami jest inaczej co zaraz opiszę...
W przypadku silników Perkins 1104 czyli z lat 2003=> oraz silników CAT C4.4 i C6.6 Common Rail użyjemy procedury numer:
Procedura 3 - zabiegi wstępne te same... osłony, płyn, przewody, linki itp, aby zdjąć pompę wody musimy zdemontować wentylator bo jego koło zasłania 2 śruby, demontujemy pompę wody z uśmiechem obserwując metalową uszczelkę. Demontujemy pokrywę kół rozrządu ponownie uśmiechając się widząc dziwaczną uszczelkę.
Widzimy centralną nakrętkę na klucz 22 i koło z otworami na ściągacz: teraz ważne nie ruszamy na razie nakrętki centralnej - przystępujemy do blokowania rozrządu:
- pod kołem pasowym wału na godzinie 12.00 mamy otwór około 8mm średnicy, wkładamy do niego jakiś sztyft (śrubokręt lub cokolwiek) i obracamy dopóki ten ów tam nie wpadnie nagle dosyć wyczuwalnie głęboko w otwór wywiercony w wale korbowym,
- tera obserwujemy koło wałka rozrządu (to po lewej patrząc od strony chłodnicy) w tymże widać pojedynczy otwór średnicy też około 8mm nienagwintowany w okolicy 2/3 średnicy...
- pokręcając ponownie ustawiamy go na pozycji godziny 3.00 czyli po prawej stronie (choć bardzo możliwe że już właśnie jest w takiej pozycji),
- w otwór wkładamy sztyft cieńszy, około 6mm bo pod nim w obudowie znajduje się otwór ustalający, "zgrywamy" obydwa otwory w sensie tego za kołem pasowym wału i tego na kole wałka rozrządu,
- w tej chwili mamy złapany GZP na 1cyl, na pompie znajduje się śruba blokady na klucz 16 z dziwną dwu-średnicową podłużną podkładką, luzujemy ją, przesuwamy podkładkę by śruba mogła wkręcić się głębiej (celujemy w większy otwór podkładki) i dokręcamy z wyczuciem śrubę, co spowoduje zablokowanie wałka pompy dla położenia GZP na 1cyl...
- teraz możemy odkręcić nakrętkę koła pompy na klucz 22 i użyć ściągacza by zdjąć koło z wałka stożkowego pompy... nawet jeśli wałek posiada miejsce na klin czy bolec, to go tam nie ma, co można potwierdzić oglądając gniazdo w kole,
- po zdjęciu koła zobaczymy 3 śruby na klucz 10mm, utrzymujące kołnierz pompy wtryskowej, po ich odkręceniu wysuwamy delikatnie pompę do tyłu.
Zrobione! Pompa w rękach...
Jeśli nie wiesz co zrobić z nią dalej, skontaktuj się z nami! KLINIJ
Zdiagnozujemy, wycenimy, naprawimy, damy 12 miesięcy gwarancji.